среда, 27. март 2013.

Kršenje privatnosti


Danas otvaramo pitanje privatnosti. Pošto se time ne bave oni, koji bi trebalo po vokaciji time da se bave, moraćemo mi. Ovo je u neku ruku kontroverzan tekst. Razmotrićemo pitanje privatnosti, a i pitanje TOSa. 

No, da krenemo redom:

Facebook TOS u delu Registration and Account Security, između ostalog kažu:

you will not use Facebook if you are under 13. (nećete koristiti Facebook ukoliko ste mlađi od 13 godina).

Svedoci smo da mnoga deca imaju, ipak, nalog na Facebooku, iako nemaju 13 godina. Ponekad koriste naloge svojih roditelja, a ponekad naprave i svoje, ali malo slažu za godine. Da se ne lažemo: nijedno dete ne otvori nalog bez znanja roditelja. Roditelji znaju da dete ima nalog i to je kontrolisani nalog. Činjenica je da se ovi nalozi koriste za igranje igrica (nećemo sad ulaziti u kvalitet tih igrica). No, ovde jeste prekršeno pravilo Facebooka. Znači, ovde imamo kršenje TOSa.

Da li je kršenje TOSa opravdanje za uzurpiranje privatnosti?


Naime, dobili smo pismo sledeće sadržine:


Pozdrav prijatelji, živim u Nišu, juče sam sa komšijom razgovarao, bila mu je potrebna pomoć oko promene šifre za Fejsbuk nalog njegovog sina, koji ide u drugi razred i nalog koristi najviše da bi igrao igrice i kuckao se sa svojim malim rođacima koji žive van grada.
Naime, učiteljica drugog razreda osnovne škole Sreten Mladenović Mika, koja je "predsedavajuća" odbora za bezbednost te škole, zahtevala je od svih đaka da na papiru zapišu mail i šifru svojih fejsbuk naloga, kako bi ona mogla da prati šta ta deca rade kada nisu u školi !!!!!
Posavetujte šta je činiti?
I ako se ne radi o meni i mojoj deci, smatram da ako se ovo ćutke podnese da će se u još većoj meri raširiti i ne želim da se slične stvari dešavaju mojoj deci, zato želim da dignem glas protiv nečega, na šta niko nema prava, još manje jedna učiteljica u osnovnoj školi !




Učiteljica, koju naš pismopošiljalac pominje je D.D. Mi smo gospodina uputili da slučaj prijavi relevantnim državnim institucijama...

Da se vratimo sada dalje Facebook pravilima:

u istom delu, u kome se pominje da nalog ne može imati lice mlađe od 13 godina, stoji i član:


You will not share your password (or in the case of developers, your secret key), let anyone else access your account, or do anything else that might jeopardize the security of your account. (nećete deliti svoju šifru, ili u slučaju divelopera secret key, dozvoliti ikome pristup nalogu, ili uraditi bilo šta drugo, što može ugroziti sigurnost vašeg naloga.)


Nemoguće da učiteljica nije upoznata sa Facebook pravilima, a još manje sa Ustavom i zakonom Republike Srbije, koji kaže da je svakom građaninu zagarantovana (nebitno da li se radi o maloletnom ili punoletnom licu) tajnost ličnih podataka.

Sem toga, ko može da garantuje da učiteljica, hipotetički, neće zloupotrebiti podatke? Ko može da garantuje da se ne radi, hipotetički, o pedofiliji? Iako ni sami ne verujemo da je ovo slučaj, ipak, ostaje zrno sumnje, koje unosi nemir. Sem toga, bez obzira da li su deca prekršila FB TOS ili nisu, učiteljica nema prava da im traži mailove i šifre.


  • Učiteljica je mogla đake da pita ko od njih ima Facebook nalog i kada dobije informacije od njih, da sedne i napiše mail Facebook timu u kome bi se predstavila i iznela problem. Prosto rečeno, obavestila bi Facebook Tim da određena lica imaju naloge, ali i manje od 13 godina. Facebook bi te naloge suspendovao.
  • Učiteljica je mogla da sazove roditeljski sastanak i da obavesti roditelje o pravilima Facebooka i da zatraži od njih da obrišu naloge svoje dece.
  • Učiteljica je mogla da uradi još mnogo toga, ali ne i da traži od učenika da joj daju pristupne podatke za Facebook naloge. To ne samo da nije dobra praksa, već je i protivzakonito.

Sada možemo pričati do kraja vremena i nazad o tome da li dete mlađe od 13 godina treba ili ne treba da ima Facebook nalog, ali, ne zaboravite da to nije tema.

Tema je da je učieljica D.D. svojim postupkom pogazila Ustav i pravo građana Republike Srbije. Tema je da je učiteljica D.D. učinila protivzakonito delo.

Ne možemo kršenje zakona pravdati dobrom namerom.

Verujemo da su namere učiteljice D.D. najverovatnije bile dobre, ali to ne menja činjenicu da je prekršila zakon. S tim u vezi, da li želimo da nam decu uče i vaspitavaju takve osobe? Jer, ako prekršiti zakon nije ništa strašno, jer se ima dobra namera, onda nije strašno da decu uče i vaspitavaju pljačkaši banaka, na primer, jer i oni su imali dobru nameru: bili su bez novca, pa su rešili da ukradu malo za sopstvene potrebe…



4 коментара:

  1. uglavnom sve stoji...
    pošto je saradnja na relaciji roditelji - pedagozi, u praksi, ravna nuli (čast malobrojnim izuzecima), i ako je učiteljica iskoristila sva raspoloživa sredstva (savetovanje s pedagogom i psihologom škole, roditeljima, dirrektorom, itd. itd.)i nije naišla na podršku u svojim humanim namerama, predlažem da joj ponudimo saradnju a ako je potrebno, i savet kako može da pomogne deci da internet koriste na sopstveno dobro a ne na svoju štetu
    edukacija pre svega... posle tek ide ona alatka što je iz raja izašla

    ОдговориИзбриши
  2. p.s.
    mnjenja sam da je bolje naterati čoveka da sam koriguje svoje ponašanje, pa tek, ako to ne pomogne, okomiti se na takve svim (zakoniskim)sredstvima ... ako se danas uopšte može osloniti na zakone koji bi trebalo da budu jednaki za sve.

    ОдговориИзбриши
  3. Ja sam još u srednjoj školi, i profesori neretko krše pravila i ne poštuju zakon. Nakon brojnog insistiranja roditelja, čak i pedagoga škole i pisanje molbi direktorki da se u ovom slučaju konkretna profesorka sankcioniše, ništa nije uspelo da se uradi po tom pitanju. Žena i dalje drži časove na isti način, i radi sve ono što ne sme. Kako je to moguće, zašto je ta profesorka toliko zaštićena, meni nikada neće biti jasno, ali svakako je jedna od mnogih koje ostavljaju izuzetno loš utisak na đake, i udaljavaju ih na taj način od obrazovanja i učenja njihovih predmeta......

    ОдговориИзбриши