субота, 20. септембар 2014.

Tenderi u Srbiji



Nabavke u Srbiji su oduvek izazivale kontroverze. Pokušaj uvođenja reda u ovu oblast bio je donošenje prvog Zakona o javnim nabavkama daleke 2002. godine, ali ni do današnjeg dana ova oblast nije uređena na adekvatan način koji bi suzbio zloupotrebe budžetskih sredstava.
Ranije je tako, pravi rasadnik zloupotreba bio postupak tzv. „javne nabavke male vrednosti“ koji nigde nije objavljivan i koji se svodio suštinski na tajni postupak u kome su gotovo po pravilu učestvovali onaj koji „ima prolaz“ kod naručioca i njegova dva pajtaša koji su dostavljali uslužne ponude. Greše međutim oni koji misle da su to bile manje bitne nabavke u smislu da se u njima nije okretao veliki novac. Ogromna novčana sredstva su pre svega „isisana“ iz državnog budžeta po osnovu teorije velikih brojeva budući da je tih nabavki bilo zaista bezbroj. Još veći novac je međutim ispumpan direktno u privatne džepove u oblastima koje su bez obzira na procenjenu vrednost „javne“ nabavke bile tretirane kao javne nabavke male vrednosti kao što su npr: usluge fizičko tehničkog obezbeđenja, hotela i restorana, rekreacija, kultura, sport i zamislite „druge usluge“. Dodatno je bilo omogućeno da se raspiše tender za više usluga, te ako pretežna procenjena vrednost tih usluga potpada pod gore navedene, onda se i druge usluge podvode pod pravila postupanja sa „tajnim“ nabavkama male vrednosti (npr. održavanje, popravka, telekomunikacijone usluge, finansijske usluge, računovodstvo, revizija ...) * vidi Zakona o javnim nabavkama „Sl. Glasnik RS“ broj 116/08.
Novim Zakonom o javnim nabavkama dosta toga je promenjeno na bolje (pre svega javne nabavke male vrednosti više ne mogu biti tajne i moraju biti objavljene). Sada je naručiocima i ponuđačima ostalo mogućnost da „pokušaju nameštati“ poslove na druge načine. Tako neki naručioci pribegavaju navodnim „računskim greškama“ čijim ispravljanjem posle otvaranja ponuda drastično menjaju cenu (slučaj javne nabavke usluga održavanja higijene Poreske uprave Novi Sad JN 19/2014).
Drugi naručioci pak, u saradnji sa „unapred izabranim“ ponuđačima podešavaju dodatne uslove za učešće u postupku javne nabavke.
Naročito zanimljiv slučaj prredstavljaju javne nabavke usluga procene vrednosti imovine JP „Pošta Srbije“ broj 86/2014 i javna nabavka procene imovine Javnog preduzeća za Skloništa broj 5/14. Skrećemo pažnju na ovaj slučaj budući da su slučajno ili namerno procenite sami, dodatni uslovi za učešće u postupku ovih javnih nabavki između ostalog:

1a. Da raspolaže finansijskim kapacitetom, i to:

a) ima ostvareni poslovni prihod od minimalno 700.000.000,00 dinara za poslednje tri (3) poslovne godine (2011, 2012. i 2013.),
b) ima pozitivan rezultat iz redovnog poslovanja za poslednje 3(tri) poslovne godine (2011, 2012. i 2013.), (strana 6 od 47 dokumentacije „Skloništa“)
1b. Da raspolaže finansijskim kapacitetom, i to:

a) Ima ostvareni poslovni prihod od minimalno 700.000.000,00 dinara za poslednje tri (3) poslovne godine (2011, 2012. i 2013.),
b) Ima pozitivan rezultat iz redovnog poslovanja za poslednje 3(tri) poslovne godine (2011, 2012. i 2013.), (strana 6 od 44 dokumentacije „Pošta Srbije“)

2a. Da raspolaže neophodnim kadrovskih kapacitetom, i to:

a) Da ima najmanje 10 (deset) zaposlenih lica u radnom odnosu sa VII stepenom stručne spreme;
b) Ima najmanje 2 (dva) člana ključnog osoblja koji će biti odgovorni za izvršenje ugovora i za kontrolu kvaliteta pružene usluge, a koji su radno angažovani kod ponuđača, sa iskustvom u projektima procene vrednosti stalne imovine – nekretnina, postrojenja i opreme privrednih društava, iskustvom u proceni vrednosti imovine velikih preduzeća u javnom sektoru, iskustvom u tumačenju Međunarodnih računovodstvenih standarda i Međunarodnih standarda finansijskog izveštavanja.
Ključno osoblje mora imati:
- najmanje 5 (pet) godina relevantnog radnog iskustva, pojedinačno;
- stručne kvalifikacije u oblasti procene vrednosti, i to da poseduje međunarodne profesionalne sertifikate ASA,CFA i REV (svaki član ključnog osoblja mora imati najmanje jedan sertifikat).

3a. Da raspolaže neophodnim tehničkim kapacitetom :
- da poseduje najmanje 10 (deset) PC računara 

4a. Da raspolaže neophodnim poslovnim kapacitetom :
- Da je pružao usluge procene vrednosti stalne imovine privrednih društava u prethodnih 5 (pet) kalendarskih godina (2009-2013), čija je procenjena vrednost imovine preko 20 miliona evra po naručiocu (za najmanje dva naručioca), kao i da je u istom periodu izvršio najmanje 2 (dva) ugovora o usluzi procene imovine.
(strana 7 od 47 dokumentacije „Skloništa“)

2b. Da raspolaže neophodnim kadrovskih kapacitetom, i to:
a) Da ima najmanje 10 (deset) zaposlenih lica u radnom odnosu sa VII stepenom stručne spreme;
b) Ima najmanje 2 (dva) člana ključnog osoblja koji će biti odgovorni za izvršenje ugovora i za kontrolu kvaliteta pružene usluge, a koji su radno angažovani kod ponuđača, sa iskustvom u projektima procene vrednosti stalne imovine – nekretnina, postrojenja i opreme privrednih društava, iskustvom u proceni vrednosti imovine velikih preduzeća u javnom sektoru, iskustvom u tumačenju Međunarodnih računovodstvenih standarda i Međunarodnih standarda finansijskog izveštavanja.
Ključno osoblje mora imati:
- najmanje 5 (pet) godina relevantnog radnog iskustva, pojedinačno;
- stručne kvalifikacije u oblasti procene vrednosti, i to da poseduje međunarodne profesionalne sertifikate ASA i CFA (svaki član ključnog osoblja mora imati najmanje jedan sertifikat).
3b. Da raspolaže neophodnim tehničkim kapacitetom i to da poseduje najmanje 10 PC računara. 
4b. Da raspolaže neophodnim poslovnim kapacitetom i to da je pružao usluge procene vrednosti stalne imovine privrednih društava u prethodnih 5 (pet) kalendarskih godina (2009-2013), čija je procenjena vrednost imovine preko 20 miliona evra po naručiocu (za najmanje dva naručioca), kao i da je u istom periodu izvršio najmanje 2 (dva) ugovora o usluzi procene imovine preko 5 miliona dinara (bez PDV) po ugovoru.
(strana 7 od 44 dokumentacije „Pošta Srbije“)
Potpuno je očigledno da je ove dodatne uslove pisala ista osoba budući da su maltene i pravopisne greške identične, a jedine dve razlike se odnose na činjenicu da su JP „Skloništa“ u odgovorima na pitanja potencijalnog ponuđača dopustila i standard REV i da su iz tačke 4. ukinuli potpuno besmislen zahtev da je usluga procene vrednosti imovine vršena za preko 5 miliona dinara bez PDV.




Napominjemo da je postupak javne nabavke JP „Pošta Srbije“ obustavljen budući da je uložen Zahtev za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki.

Ono što onemogućava konkurenciju u obe javne nabavke jeste pre svega potpuno nerealno visok ostavreni poslovni prihod u posednje tri godine koji je nekoliko desetina puta veći od realne cene usluge, a verovatno i procenjene vrednosti javnih nabavki. Na taj način se brišu svi manji potencijalni ponuđači. Dodatno je potpuno nerealan zahtev za 10 zaposlenih u radnom odnosu (budući da ovu vrstu poslova mogu obavljati i najčešće obavljaju stručnjaci angažovani po osnovu ugovora o delu i sl), zahtevani sertifikati koji su uobičajeni za SAD, ali ne i za Evropu (ASA sertifikat Američkog udruženja procenitelja).
Kako bi se obezbedili i od potencijalnog udruživanja manjih potencijalnih ponuđača u konzorcijum koji bi eventualno mogao da ispuni sumanuto visoke standarde za učešće, naručioci sa svojim prijateljima unapred izabranim ponuđačima su postavili jedan neverovatan uslov koji važi isključivo za učesnike u zajedničkoj ponudi:

„Ukoliko ponudu podnosi grupa ponuđača, svi članovi grupe dodatne uslove za učešće u postupku javne nabavke iz odeljka 4.2 tačke od 1. do 4, ove konkursne dokumentacije, ispunjavaju zajedno, osim uslova da je izmirio obaveze u pogledu plaćanja poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje na zarade/naknade za zaposlene, bez obzira na ukupan broj zaposlenih, i to za mesec januar 2014. godine, koji mora da ispunjava svaki član grupe ponuđača“

(strana 13 od 47 JP „Skloništa“ kao i strana 12 od 44 i 13 od 44 JP „Pošta Srbije)

Нема коментара:

Постави коментар